Set Your Price. Choose your Advertisers. Sign up for SocialSpark!

Friday, October 14, 2011

[FILM] Real Steel Synopsis & Review

IN BAHASA
Real Steel bukan sekadar aksi robot
MEMANG nampak pelik tapi menarik dan lucu menonton filem Real Steel apabila dua gergasi keluli dengan tubuh sasa mengikut badan manusia, bergasak dalam gelanggang tinju.
Tidak ada titisan darah terkeluar tetapi kedengaran bunyi berdenting apabila dua logam keluli berlaga yang kadang-kadang terasa ngilu pula apabila mendengarnya.
Ironinya, pada masa depan, dalam dunia perfileman, manusia sudah tidak diperlukan jadi pemain wataknya. Mungkin, robot akan mengambil alih untuk menjadi pelakon.
Mungkin ada yang beranggapan, robot tidak ada perasaan untuk menghayati rasa cinta, kecewa dan gembira. Robot selalunya dikaitkan dengan keganasan dan kekejaman. Tapi jangan lupa, filem seperti Bicentennial Man, I-Robot dan Artificial Intelligent (A.I) adalah anatra filem yang menggambarkan robot mempunyai perasaan terhadap manusia.
Begitu dengan filem Tamil, Endhiran (The Robot) lakonan B Rajnikant sebagai robot yang diberikan ‘hati dan perasaan’ sehingga jatuh cinta dengan teman wanita si penciptanya sendiri iaitu Aishawarya Rai.
Dalam Real Steel, memaparkan mengenai keberanian dengan palitan nilai kasih sayang adalah perisai bagi mengalahkan segala-galanya sehingga besi yang keras dapat dilembutkan.
Begitulah yang di imaginasi lalu diadaptasikan dalam buah tangan terbaru Shawn Levy yang sebelum ini mengarahkan filem Night At The Museum dan Date Night.
Ketika mendengar dan menonton sedikit thriller dari filem ini, pastinya dibayangi filem robotik seperti Transformers atau Iron Man, namun ada perbezaan dalam penyampaian filem ini yang ditangani pengarah dengan garapan yang cukup ringkas dan kemas.
Nyata picisan karya anak kelahiran Montreal, Quebec ini tidak hanya berpaksikan aksi robotik dalam dunia filem ciptaannya semata-mata tetapi lebih menyingkap kepada nilai kasih sayang dan kemanusiaan sebagai inti pati yang menggerakkan naratif cerita.
Bijaknya pengarah ini apabila menggunakan subjek perhubungan yang mana akhirnya seorang anak berusia 11 tahun disatukan dengan ayah yang selama ini berhati batu dan mementingkan diri dalam dunia yang asing iaitu tinju robotik.
Lakonan Hugh Jackman sebagai peninju dan keserasiannya bersama pelakon kanak-kanak, Dakota Goyo yang bijak bermain dengan emosi melalui renungan matanya membawa penonton menghayati nilai sebenar kasih sayang yang diperlukan seorang anak yang membesar dan perlu melalui fasa kehidupan.
Memilih Jackman membawakan watak seorang bapa adalah pilihan yang dikira tepat kerana walaupun Jackman diacuankan oleh Shawn Levy sebagai bapa yang mementingkan diri, kasar dan mementingkan wang ringgit, tetapi istimewanya watak itu tidak langsung menimbulkan kebencian di hati penonton sepanjang penceritaan itu menemui penonton.
Ini kerana Jackman yang memegang watak Charlie Kenton disifatkan peribadinya dalam filem itu sebagai lelaki kasar dan keras kepala akhirnya layu dan tersungkur dalam pelukan serta kemahuan anak lelaki tunggalnya itu sehingga mengetepikan pendiriannya yang tidak mahu terbabit lagi dalam dunia tinju selepas robot mula menguasai sukan tinju pada zaman itu.
Reka bentuk set yang diilhamkan Tom Meyer mencapai tahap serta imaginasi sebuah rekaan set lakon yang berkesan dalam mengukuhkan lagi jalan cerita aksi robotik seperti itu. Tom Meyer bijak dalam memilih dan meletakkan robot ciptaannya ke dalam layar Real Steel kerana setiap rekaan ada karisma yang cukup kena dengan watak yang dicipta pengarah.
Genre aksi drama yang diserapkan yang ditulis oleh Dan Gilroy serta Jeremy Leven diadaptasi daripada cerita pendek Steel cetusan Richard Matheson itu dilihat memberi satu warna dalam pengolahan filem robotik yang mungkin dibayangkan sebagai filem ganas, aksi, pembunuhan tetapi ia sebenarnya membawa manusia dalam menilai sifat kemanusiaan yang hilang dan perlu dicari.
Apa yang agak dikesalkan pengakhiran yang ringkas dan kurang dramatik walaupun frasa ayah yang keluar dari mulut Max meruntun perasaan. Ini kerana penonton pastinya mahu melihat sesuatu yang lebih tragis berlaku dalam penyatuan dua beranak itu.
Istimewanya, pengarah juga tidak lupa memasukkan elemen humor dalam filem ini apabila memberi wajah kepada robot bernama Max sebagai yang mampu memberi tindak balas kepada perlakuan pemiliknya. Filem ini bermain dengan pelbagai rasa seperti aksi debaran, marah, kesakitan, pengorbanan, kasih sayang dan kelakar yang tidak menjemukan penonton.
Ringkasan Real Steel
Filem ini mengisahkan perhubungan antara dua beranak iaitu ayah dan anak lelaki yang terpisah sejak anak kecil. Max yang kematian ibu, dibenarkan berjumpa dalam satu masa yang cukup singkat bersama ayahnya yang pernah menjadi peninju ternama dan dalam masa sama taksub dengan dunia tinju robot sehingga mencinta robot sendiri.
Minat yang mendalam itu tidak pernah memberikan hasil apabila robot ciptaannya yang ditugaskan memenangi pertandingan tinju tidak memulangkan hasil sehinggalah pada satu malam, ketika mahu mencuri bahagian robot yang pernah kalah di ruang tinju di sebuah lokasi terpencil, Max menemui robot, bernama Atom yang hampir tertanam di dalam tanah.
Max tidak menghiraukan larangan ayahnya membawa pulang robot dari generasi lama itu yang mempunyai kepandaian mengimbas perlakuan pemiliknya. Selepas diperbaiki, robot Atom masih berfungsi tetapi kehebatan diperkecil-kecilkan Charlie yang menganggap robot Atom sekadar robot yang digunakan untuk eksperimen semata-mata.
GENRE: Drama dan Aksi
TARIKH TAYANGAN: 13 Oktober
PELAKON: Hugh Jackman, Dakota Goyo, Anthony Mackie?, Evangeline Lilly?, Kevin Durand, Hope Davis, James Rebhorn? and Olga Fonda
PENGARAH: Shawn Levy.
IN ENGLISH
Real Steel movie promises to make audience have a truly wonderful time with this impressive and interesting sounding movie for it boasts of having action adventure and science fiction all in one single package of entertainment. That sure is something that audiences are more than willing to see for it means that more chances of enjoyment so rest assured for onlookers that this will be unlike any other movie that they have ever seen. movie therefore will have many among movie going crowds watching out for upcoming venture with awe and inspiration so s not to miss this great flick.
With a future set storyline in it Real Steel movie will deal with a one of a kind setting where it will be more than possible to fuse the elements of action adventure and thriller in a one go. Charlie Kenton is had been an talented and popular fighter until robots had taken over the ring and field of boxing. Determined to make it back to his former status he plans for a comeback teaming up with his estranged son. The movie therefore will follow father and son duo making a robot which will help Charlie to regain his former glory in the boxing ring.
Director Shawn Levy is the director of Real Steel movie and a glimpse of his past ventures makes it more than possible for onlookers to get hopeful about upcoming motion picture which will be another excellent addition to list of hit movies. Keeping this in mind it sure appears like more than possible for fans of science fiction flicks to keep an eye on Real Steel movie. With extras of action and thriller in it a must watch effort this will surely be to delight of audience. Moreover a stunning and striking joyride will be provided for certainty.
Real Steel movie will moreover boasts of having a star studded cast and with lead role played by Hugh Jackman his fans are most likely to keep their attention fully focused on upcoming motion picture. In a leading role will be star actress Evangeline Lilly and in addition to these stars a significant supporting character will be played by Kevin Durand. With these stars contributing their acting talents for The movie this sure looks like it has capacity and potential to make onlookers have an over the edge kind of a thriller ride which will be remembered for a while.
Real Steel movie has a release date set on 7th of October in 2011 which means that it will be a long time before audience will be allowed to have a first hand experience of movie but it can be hoped that their eager and ardent waiting will not be in vain as they will be heading towards a quite interesting and impressive kind of a joyride. The movie therefore is bound to deliver a memorable cinematic experience which will be unlike any other experience that viewers have ever seen. Pulsating and amazing joyride this sure will be.

0 comments:

Post a Comment

Connect With Advertisers - Sign up for SocialSpark! Set Your Price. Choose your Advertisers. Sign up for SocialSpark! You blog. You Profit. Sign up for SocialSpark! Set Your Price. Choose your Advertisers. Sign up for SocialSpark!
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms